tiistai 10. heinäkuuta 2012

paimennuskurssi part.3

Maanantaina oltiin siis kolmatta kertaa paimennuskurssilla ja sääolot eivät ainakaan suosineet, vettä nimittäin satoi jälleen ja välillä aavistuksen reippaampaankin tahtiin...

Tällä kertaa seitsemästä lampaasta oli erotettu meille kolme joiden kanssa työskenneltiin aidattomalla niityllä. Varsinaisesti ei saatu ekalle kierrokselle mitään tehtävää, lähinnä annettiin koiran tehdä mitä se parhaaksi näkee... 
Tokalle kierrokselle sainkin sitten jo vinkkejä ja neuvoja siitä miten mun tulisi toimia ja miten voitaisiin lähteä etenemään... Idea oli siis se että mä kävelen takaperin eli kasvot lampaisiin päin, koiran kuuluisi kulkea lampaiden takana. Mulla oli kättä pidempänä suljettu sateenvarjo jolla oli tarkoitus estää Pöppistä kiertämästä mun sivulle/taakse eli aina kun Pöppis tuli lampaiden takaa pois niin mä laitoin sateenvarjoa esteeksi ja kielsin sitä tulemasta, kehuin tietysti kun palasi paikalleen... Ja aina kun asetelma oli oikea niin mun piti vähän vaihtaa liikkumissuuntaa, jotta koira sai taas "kerätä" ja tuoda lauman mulle. Meneteltiin siis näin useampia kertoja ja Pöppiksen kanssa sujui kivasti aina kun mä vaan tiesin minne meen ja mitä teen... Takaperin käveleminen on pirun vaikeaa epätasaisella niityllä kumisaappaat jalassa ja vauhtiakin pitäisi olla riittävästi, jotta lampaat ei kävele päälle :D Tämmöselle tappijalalle aika mielenkiintoinen yhtälö, mutta pärjäsin kai melko hyvin... Pöppiksen kanssa sujui siis sen verran kivasti, ettei tahkottu liikaa vaan lopetettiin sitten kun meillä sujui hyvin ja touhusta jäi kiva fiilis :)

En missään vaiheessa ees ollu tullu ajatelleeks, että me ees opittais siellä kurssilla mitään kun jotenkin mä ite oon ollu vaan "me mennään sinne höntsäileen"-asenteella ja nythän tässä alkaa jo ihan innostua koko touhusta :D Se on mielenkiintoista kuinka paljon sitä joutuu itse opettelemaan omaa toimintaansa ja kehonhallintaa, jotta koira ymmärtää toimia oikein ja kuinka taas koira joutuu opettelemaan myös paljon ja miettimään jatkuvasti mitä sen pitää tehdä... 
Mutta siis mitä siitä sen kummemmin löpisemään, kivaa oli ja sillä selvä. :D

-------------------------

Mammarintamalla odotetaan ja odotetaan ja odotetaan...
Odotusta lievittämään Siri adoptoi oravan :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti